„Podążanie po linii stopa za stopą” - zabawa przygotowująca do nauki programowania (kodowanie)
- 27.03.2023 22:47
- Wyklejamy na podłodze łamaną linię – coś na kształt prostego labiryntu – ale załamania robimy po kątem 90 stopni. Przed rozpoczęciem zabawy możemy nauczyć dzieciaki, co to jest ten kąt 90 stopni na przykładach – róg stołu, róg w pokoju, kartka papieru i poćwiczyć takie obroty w lewo i prawo z otwartymi oczami, a dopiero później – z zamkniętymi. To będzie na pewno ciekawe doświadczenie dla dzieci, a przy okazji świetna nauka.
Na początek dzieci mogą przejść labirynt po wyklejonej linii samodzielnie, z otwartymi oczami, ćwicząc jednocześnie obroty lewo i prawo 90 stopni. Następnie jedno z dzieci ustawia się na starcie i zawiązujemy mu oczy, a drugie dziecko staje obok i wciela się w rolę programisty. Dziecko, które będzie podążać po linii jest robotem, który wykonuje polecenia wydawane przez komputer. Jednostką miary w poruszaniu się jest jedna stopa.
Przykładowe komendy:
-Idź trzy stopy do przodu, obróć się w lewo, idź 5 stóp do przodu, stój, cofnij się o jedną stopę, obróć się w prawo, idź 4 stopy do przodu…
Dzieci starają się wydawać precyzyjne komendy – tak, aby robot (dziecko lub opiekun) pokonał trasę nie schodząc z wyklejonej linii. Podczas zabawy zamieniamy się rolami. Linię do zabawy w domu możemy wykleić papierową taśmą lub taśmą izolacyjną oraz dla utrudnienia zmieniać jej kształt podczas zabawy. Jeśli bawimy się na zewnątrz, linie możemy narysować kredą.
Źródło: https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/07/kodowanie-w-przedszkolu-i-szkole/
Przygotowała: mgr Anna Lizończyk - fizjoterapeuta, terapeuta SI
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły